FOLLOWERS

TOTAL PAGE VIEWS

Monday, 12 March 2012

'Kucing' Haiwan Paling Aku Suka

Views

Emm..hari nie tiba-tiba aku rasa nak menulis pulak..dah borink sampai tak da tahap lagi dah..tak tahu nak buat apa dah..ha so aku ingat nak berkongsi sikit lah cerita pasal kucing dan sambil-sambil tu boleh cerita pasal kucing aku jugak..hehe..

(cita pasal kucing?? tak da cita lain dah ke?)

tak da! nak baca ke tak?? kalau tak nak get loose! put looseee!
(hahaha..gurau ja) :D

Ok korang suka kucing? aku tahu ada yang suka dan ada yang takut dengan kucing kan..betul tak?? jangan takut, kucing tak makan orang macam rimau..dia makan ikan ja..so ikan yang patut takut bukan kita..hehehe..kucing bagi aku adalah haiwan paling menarik, paling disukai dan paling comel pernah aku tengok..ada bulu lembut..bulu kembang..gebu lagi..memang terbaikklah! kucing nie ada macam-macam jenis..kucing biasa (macam kat rumah kita tu), kucing siam (muka dia hitam and panjang-panjang), kucing parsi (kuat makan, muka macam garfield..hehe) dan macam-macam lagi lah..semuanya comel-comel kan..

Emm..rimau pun macam comel jugak kan..huhuhu..(gila ke pa rimau!) :P

Kebanyakan orang suka bela kucing..(kalau suka bela rimau lain jadinya! hehe) yela kucing bagi aku bukan la susah sangat nak jaga..kalau biar kat keluar pun dia tahu nak balik rumah..lagi tak perlu kita nak kurung dia hari-hari..kesian pulak kalau asyik kurung ja kan..hidup tak bebas..tak baik tu..tapi tu kalau kucing biasa la..macam kucing aku nie pernah tak balik rumah 2, 3 hari..tah ke mana la dia pergi..last-last balik rumah jugak..lapar la tu..dok miaww..miawww ja..aku kalau dengan kucing memang cukup seronok..hilang jugak borink aku kalau ada kucing nie..kadang-kadang bila kita tengok gelagat kucing nie memang terhibur..dengan manjanya..ditambah pulak dengan kecomelan yang ada pada kucing tu..time tengah tension pun boleh jadi tersenyum..:)

adess..letihnyaa..baring kejap lah..hehe..
Kat rumah aku nie ada 2 ekor ja kucing..yang sekor dah tua..nama dia "Wahed" kalau nak main memang tak lah..muka malas, makan tidur ja..hehe..ha yang lagi sekor nie aktif la sikit..nama dia "Cici"..tapi sekarang dah jarang balik rumah..mana pergi tah..mesti pergi menggatal dengan kucing betina belakang rumah aku tu..haha! kucing aku nie dua-dua jantan..masih single lagi..(ada mana-mana kucing betina berkenan tak? hehehe) kucing aku yang "Cici" nie aku rasa lain sikit dari kucing biasa, sebab bila dia duduk kaki dia akan terjulur keluar..macam arnab pulak..lain dari yang lain kan..cuba korang tengok gambar kat bawah..

"Cici" (pelik kan kaki dia..lenguh kaki kot..haha)
"Wahed" (nie semua kerja aku la nie..cantik tak? haha)
Ha sekarang cerita pasal makan dia pulak..selalunya kita bagi makan kucing nie whiskas kan..(makanan kucing) ataupun nasi dengan ikan..tu kalau makanan harian kucing..tapi kucing nie sebenarnya suka jugak makan sejenis akar pokok..pokok tu kalau tak silap aku namanya "Pokok Kucing Galak"..kalau korang pernah tengok..bila kita cabut dan bagi dekat kucing, mesti dia makan..kadang-kadang tu nampak macam tak makan 10 tahun..galak semacam ja..sedap sangat kot..hehe..pokok tu apa yang aku tahu boleh bagi tenaga untuk kucing..lebih kurang macam ubat la kot..kucing akan makan pada bahagian akar pokok..(ingat kita manusia ja ada akar Tongkat Ali..kucing pun ada laa..hehehe) 

ha nie la "Pokok Kucing Galak"
nie bahagian akar yang kucing suka makan..  
So bagi aku dalam banyak-banyak haiwan yang ada dalam dunia nie aku paling suka kucing..banyak yang menarik tentang kucing nie..tapi tak kisah la korang suka bela apa-apa jenis haiwan sekali pun..burung ke, hamster ke, sugar glider ke..yang penting kita pandai jaga..bagi dia makan..dan mengasihi haiwan peliharaan kita tu..tak semestinya sayang sesama manusia ja..haiwan pun adalah makhluk Tuhan yang perlu kita sayang jugak..so sampai di sini saja untuk kali nie..jumpa lagi..Assalammualaikum..


Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entri Saya ! :)

2 Coments:

*SiRibenMerah said...

ohsem.. letak jigsaw puzzle kat kucing..


ok, saya da follow sini..

Tem Mustafa said...

@*SiRibenMerah

huhu..time tgh borink tuh..
ok thanx..dh follow blek dh..:)